Vrijliggend fietspad langs de Stolpweg

Geplaatst op: 2 maart 2010 om 12:00 uur

In zijn vergadering van donderdag 25 februari 2010 heeft de gemeenteraad het burgerinitiatief behandeld,waarin wordt opgeroepen tot de versnelde aanleg van een vrijliggend fietspad langs de Stolpweg tussen Nieuwerkerk en Dreischor. De weg is in eigendom van het Waterschap Zeeuwse Eilanden. Zij is ook verantwoordelijk voor de aanleg van het gevraagde fietspad en dient dit te betalen. Het Waterschap heeft gezegd om het fietspad eerder aan te leggen als de gemeente Schouwen-Duiveland hieraan meebetaald. Met het ingediende burgerinitiatief wordt de gemeenteraad gevraagd dit te doen. Het burgerinitiatief is op 1 februari 2010 bij de burgemeester ingediend door Jan van den Berge en Arnold Schiettekatte, beiden lid van het bestuur van de dorpsraad Nieuwerkerk e.o.

Voordat de gemeenteraad zich inhoudelijk uitspreekt over het burgerinitiatief, moet diezelfde raad eerst in een aparte vergadering beoordelen of het voldoet aan de eisen die daaraan worden gesteld. De burgemeester is belast met het doen van een voorstel hiervoor. Hij was van mening dat het verzoek formeel in orde was en hij had de gemeenteraad daarom voorgesteld om het verzoek ook inhoudelijk in behandeling te nemen. Hierover is dus op 25 februari 2010 een procedurebesluit genomen. Alle partijen in de raad stemden in met het voorstel van de burgemeester zodat er nu een unaniem besluit ligt om op korte termijn ook over het verzoek tot meebetalen een besluit te gaan nemen. De gemeenteraad toonde zich onder de indruk van de hoeveelheid handtekeningen (1.515!) waarmee het burgerinitiatief werd ondersteund. Aan dit signaal konden de politieke partijen niet voorbij gaan, zo was uit meerdere monden te beluisteren.

De gemeenteraad gaf bij de behandeling ook unaniem als opdracht aan het college van burgemeester en wethouders mee, om met grote spoed overleg te starten met het Waterschap Zeeuwse Eilanden en om te onderzoeken of er nog meer financieringsbronnen te vinden zijn. In het burgerinitiatief was ook hierop aangedrongen. De gemeenteraad wil op korte termijn een onderbouwd voorstel van het college. Naar verwachting zal het collegevoorstel samen met het burgerinitiatief in de commissie Samenleving en Bestuur van donderdag 1 april 2010 worden behandeld. Tijdens de commissievergadering krijgen de indieners van het burgerinitiatief de gelegenheid dit toe te lichten en hierover te discussiëren met de commissieleden. Volgens de discussie in de raadsvergadering van afgelopen donderdag is inhoudelijke behandeling in de raad te verwachten op donderdag 29 april 2010.

In de komende maanden ontstaat er dus meer duidelijkheid over de bereidheid van de gemeente Schouwen-Duiveland tot meebetaling aan een vrijliggend fietspad. De dorpsraad zal het besluitvormingsproces nauwlettend volgen en zal waar nodig de politieke partijen actief benaderen. Het raadsvoorstel van 25 februari 2010 vind u door de volgende link te kopiëren naar uw Internet balk: http://www.schouwen-duiveland.nl/content.jsp?objectid=24294