Foto Nieuwerkerk Foto Nieuwerkerk Foto Nieuwerkerk Foto Nieuwerkerk

Nieuws

VERZOEK BURGERINITIATIEFVOORSTEL

VERZOEK BURGERINITIATIEFVOORSTEL

Geplaatst op: 12 januari 2010 om 12:00 uur

BURGERINITIATIEFVOORSTEL handtekeningenactie

Ondergetekende verzoekt hierbij het volgende onderwerp op de agenda van de gemeenteraad te plaatsen:

Verstrekken van een financiële bijdrage aan het Waterschap Zeeuwse Eilanden ter medefinanciering van de aanleg van een vrijliggend fietspad langs de Stolpweg tussen Nieuwerkerk en Dreischor, ten laste van de begroting 2011 en tevens het college van burgemeester en wethouders op te dragen om in samenspraak met het Waterschap Zeeuwse Eilanden te zoeken naar andere medefinanciers.

Toelichting op het onderwerp:

Inleiding
De Stolpweg tussen Nieuwerkerk en Dreischor is een belangrijke verkeersader. De weg wordt veel gebruikt voor verkeer tussen de N59 en kernen ten noorden daarvan zoals Nieuwerkerk, Dreischor en Zonnemaire. Maar ook toeristisch en recreatief verkeer naar – en vanaf kernen als Brouwershaven en zelfs Scharendijke gebruikt de Stolpweg – vooral in de zomermaanden – om verkeersdrukte op de N59 te vermijden. Verder wordt de weg veel gebruikt door tractoren, landbouwmachines en vrachtauto’s. Ook vinden sommige motorrijders de Stolpweg erg geschikt om uit te vinden hoe hard zij met hun motor durven te rijden over een veredelde polderweg. En tussen al dit verkeer moeten fietsers en wandelaars hun weg vinden.

De Stolpweg is in eigendom en beheer van het Waterschap Zeeuwse Eilanden (hierna te noemen: het Waterschap) en kent een snelheidsregime van 80 kilometer per uur. Het is duidelijk dat de combinatie van al het in de vorige alinea genoemde gemotoriseerde verkeer enerzijds en kwetsbare fietsers anderzijds als zeer ongewenst moet worden gekwalificeerd. Een mooie manier om te zeggen dat hier hoognodig iets aan moet worden gedaan! Niettemin is de genoemde ongewenste combinatie van weggebruikers nog steeds de realiteit. Fietsers en wandelaars zijn, als een zwakste weggebruiker, overgeleverd aan het vele en vaak zware verkeer dat de weg gebruikt, met soms alle gevolgen van dien. In de afgelopen jaren zijn er drie fietsers om het leven gekomen.

De situatie en het probleem
Er is nu geen fietspad langs de Stolpweg, laat staan een vrijliggend fietspad. In de afgelopen jaren zijn er op deze weg meerdere ongelukken gebeurd, ook met fietsers, waarvan dus een aantal met dodelijke afloop. Na het meest recente ongeluk met een (jonge) fietsster, in de zomer van 2009, heeft de dorpsraad Nieuwerkerk e.o. contact gezocht met het Waterschap. In de gevoerde gesprekken is gebleken dat ook het Waterschap er van doordrongen is dat een vrijliggend fietspad noodzakelijk is en eigenlijk niet langer uitstel kan lijden. Het Waterschap heeft aanleg hiervan al wel in de meerjaren beleidsplanning opgenomen, maar er is nog geen concreet jaartal van voorbereiding en / of uitvoering aan gekoppeld. Voorbereiding en uitvoering van dit beleidsonderwerp is mede afhankelijk van de financiële consequenties.

De financiën
Het traject van de Stolpweg tussen (de bebouwde kommen van) Nieuwerkerk en Dreischor is ongeveer 3,5 kilometer lang. Een vrijliggend fietspad kost van planvorming tot ingebruikname € 300.000,00 á € 500.000,00 per kilometer. De totaalinvestering bedraagt dus € 1.05.000,00 á € 1.750.000,00. Dit is weliswaar een ruime marge maar in dit stadium is nadere precisering niet mogelijk. Kosten voor grondverwerving, aanpassingen van grondstructuur, verleggen van sloten, aanleg van groenstroken en dergelijke kunnen op dit moment nog niet concreter worden geraamd.

Zoals gezegd is het Waterschap, als zijnde wegbeheerder, er van doordrongen dat aanleg van een vrijliggend fietspad uit oogpunt van verkeersveiligheid noodzakelijk is. Dat het haar menens is, mag blijken uit het gegeven dat het Waterschap al wel een voorkeur heeft uitgesproken voor het te volgen tracé: aan de oostzijde van de Stolpweg.

Het maatschappelijke kader
Bewoners van de Stolpweg, waaronder ook bewoners aan de oostzijde, hebben al in februari 1999 (!) een brief aan het Waterschap gestuurd waarin zij vragen om spoedige aanleg van een fietspad. Wij zijn als dorpsraad in het bezit van een kopie van deze brief, welke destijds overigens ook al in kopie is verstuurd aan burgemeester en wethouders. Het college kent deze brief dus. Uit deze brief blijkt dat de aanwonenden van de Stolpweg vierkant achter de aanleg van een fietspad staan. Dit hebben zij tijdens de openbare vergadering van de dorpsraad Nieuwerkerk e.o. op 19 november 2009 nogmaals bevestigd, evenals per e-mail van 20 november 2009 aan ondergetekende. Onder de ondertekenaars van de brief van februari 1999 bevinden zich meerdere eigenaren van grond die nodig is voor de aanleg van het fietspad. Met andere woorden, niet alleen de wegbeheerder is doordrongen van de noodzaak, ook betrokken grondeigenaren zijn hiervan overtuigd. De vraag is dus: waar wachten we op?

Het politieke kader
Ideeën als deze zijn zoals zo vaak betrokken bij beleidsmatige en financiële afwegingen binnen hetzelfde beleidsveld. Ook een waterschap kan haar geld immers maar één keer uitgeven. Wij realiseren ons dat terdege. In het overleg van onze dorpsraad met het Waterschap is namens haar dagelijks bestuur meermaals zeer nadrukkelijk aangegeven dat zij bereid is om de aanleg van het fietspad te vervroegen c.q. te voorzien van een jaartal dat zo dicht mogelijk bij 2010 ligt, indien er sprake is van cofinanciering. Hierbij is onomwonden en concreet genoemd, dat vooral een financiële bijdrage van de gemeente Schouwen-Duiveland een versnelde aanleg fors dichterbij brengt. Niet alleen is dit een financiële impuls, vooral het sterke bestuurlijk politieke signaal dat hier van uitgaat kan het proces behoorlijk versnellen!

Wij beseffen dat de gemeente geen eigenaar is van de weg en dat het aspect verkeersveiligheid vooral een verantwoordelijkheid van het Waterschap is. Maar er zijn meer belangen in het geding dan veiligheid alleen en van daaruit zijn er ook meerdere belanghebbenden, waaronder ook nadrukkelijk de gemeente Schouwen-Duiveland. Immers, ook het toenemende toeristische en recreatieve (fiets)verkeer maakt vervroegde aanleg van een fietspad steeds urgenter. In onze ogen ligt de nadruk van investeringen in voorzieningen op dit gebied veelal op de westhoek van onze gemeente. Ook de oostelijke kant van de gemeente kan op dit vlak echter wel eens een oppepper gebruiken.

Ook in de omgeving van Nieuwerkerk neemt het toerisme en de recreatie toe, niet alleen als gevolg van de campings bij Ouwerkerk en Sirjansland. Er is tevens in toenemende mate toeristisch en recreatief fietsverkeer in de polders door de aantrekkende werking die er uitgaat van bedrijven als de kaasboer langs de Stolpweg en de wijnhoeve in Dreischor. Wat te denken van de promotie om meer te bewegen en “vaker de fiets te pakken”? En vanuit het project “Nieuwerkerk kijkt vooruit” wordt de aanleg van een veilige toeristische en recreatieve fietsverbinding eveneens sterk bepleit, vanuit economische motieven. Dit project, onderdeel van de droomvisies, wordt ook door de gemeente gestimuleerd en ondersteund door deelname aan de begeleidende stuurgroep. Deze heeft de ontwikkeling van deze dorpsvisies geïnitieerd en coördineert en begeleidt deze nog steeds. Wij menen daarom dat de gemeente ook vanuit deze optiek betrokken en medeverantwoordelijk is.

In alle verkiezingsprogramma’s van de partijen die willen deelnemen aan de verkiezingen van 3 maart 2010, spelen zaken als veiligheid en recreatie een opvallende rol. Hoewel een enkele partij het begrip “fiets” niet eens een plaats gunt in haar beloftes en voornemens, onderkennen gelukkig veruit de meeste politieke partijen en groeperingen wel de belangen en problemen die er zijn. Een greep: voorstander van een sluitend systeem van fiets- en voetpaden, goede fietsverbindingen, veilige routes voor schoolkinderen en ga zo maar door. Het zal geen discussiepunt zijn dat we ons op dit eiland veilig kunnen voortbewegen. Daar heeft ook de gemeentelijke politiek toch mede een taak en verantwoordelijkheid in?

De gemeentelijke politiek aan zet
De abstracte doelen uit uw verkiezingsprogramma’s kunt u nu concreet maken. De dorpsraad Nieuwerkerk, ondersteund door vele inwoners van het dorp Nieuwerkerk en omgeving, dagen u uit om nu daadkrachtig op te treden. Het Waterschap is eigenaar en wegbeheerder en is vanuit die hoedanigheid de eerstverantwoordelijke waar het gaat om veiligheid. Maar zij geeft helder aan dat versnelde aanleg van een vrijliggend fietspad sterk wordt beïnvloedt door cofinanciering van vooral de gemeente Schouwen-Duiveland. Het gaat om de veiligheid van uw inwoners, van uw kiezers. In uw verkiezingsprogramma’s noemt u vrijwel allemaal het belang van veiligheid van fietsers en onderkent u ook de economische betekenis van goede, veilige en verantwoorde fietsvoorzieningen, waaronder fietspaden. U kunt nu laten zien dat u het niet bij woorden laat maar dat u ook bereid bent om dit te vertalen in (letterlijk) klinkende munt. Laat het niet bij beloften en mooie woorden! . Het oormerken van een bedrag is een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad aangezien vanuit de gemeentewet het budgetrecht bij de raad is gelegd.

Het jaar 2010 is in bestuurlijk Nederland omgedoopt tot “Het jaar van de fiets”. Fietsers moeten meer aandacht krijgen. Veiligheid, toerisme en recreatie spelen een rol, we moeten meer gaan bewegen, maar dan wel veilig. De Stolpweg tussen Nieuwerkerk en Dreischor is niet veilig en dient dus te worden aangepast. Wij verzoeken u om deze bestuurlijke gedachte(n) concreet gestalte te geven door op zo kort mogelijk termijn:

1. Uit te spreken dat u bereid bent om in uw begroting voor 2011 een substantieel bedrag vrij te maken in de gemeentebegroting ter medefinanciering van de aanleg van een vrijliggend fietspad langs de Stolpweg tussen Nieuwerkerk en Dreischor, zo mogelijk door een concreet bedrag te noemen, als uiting van uw politieke en bestuurlijke betrokkenheid en medeverantwoordelijkheidsgevoel;
2. Uw besluit als bedoeld onder 1. zo spoedig mogelijk na het nemen ervan mede te delen aan het Waterschap Zeeuwse Eilanden;
3. Het college van burgemeester en wethouders op te dragen – al dan niet in samenwerking / samenspraak met het Waterschap Zeeuwse Eilanden- onderzoek te doen naar mogelijke andere subsidiebronnen zoals de provincie Zeeland, “Brussel”, en andere bronnen.
Uiteraard zijn wij bereid om ons verzoek toe te lichten. Zoals uit de bijgevoegde handtekeningenlijst blijkt wordt dit burgerinitiatief ondersteund door meer dan de vereiste 50 initiatiefgerechtigden, conform de Verordening burgerinitiatief van 19 december 2002.

A.J. Schiettekatte J.A. van den Berge
Brouwerstraat 36 Weststraat 15
4306 BE Nieuwerkerk 4306 CM Nieuwerkerk

Nieuwerkerk, januari 2010 Nieuwerkerk, januari 2010

Dit verzoek gaat vergezeld van een lijst met namen, adressen, woonplaatsen, geboortedata en handtekeningen van initiatiefgerechtigden die het verzoek ondersteunen.

Toelichting voor de verzoeker:

Iedereen die kiesgerechtigd is voor de verkiezing van de gemeenteraad en inwoners van de gemeente Schouwen-Duiveland van 16 en 17 jaar, die vanaf hun 18e jaar aan de gemeenteraadsverkiezingen zullen mogen deelnemen, kunnen een verzoek doen om een onderwerp op de agenda van de vergadering van de gemeenteraad te plaatsen. Zij zijn namelijk initiatiefgerechtigd.

Dit burgerinitiatiefvoorstel moet worden ondersteund door ten minste 50 initiatiefgerechtigden. Daartoe kan gebruik worden gemaakt van bijgaand formulier.

Het burgerinitiatiefvoorstel mag niet inhouden:
a. een onderwerp dat niet behoort tot de bevoegdheid van de raad;
b. een vraag over het gemeentelijk beleid;
c. een klacht in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht over een gedraging van het gemeentebestuur;
d. een bezwaar in de zin van hoofdstuk 7 van de Algemene wet bestuursrecht tegen een besluit van het gemeentebestuur, of
e. een onderwerp waarover korter dan twee jaar voor indiening van het burgerinitiatiefvoorstel door de raad een besluit is genomen.



« terug naar het overzicht