Openbare vergadering op 12 november 2008

Geplaatst op: 26 september 2008 om 12:00 uur

Een dorpsfeest op komst, een jongerenfilm, komt allen!

Agenda:
1. Opening en mededelingen door de voorzitter.
2. Vaststelling verslag van de openbare vergadering
van de dorpsraad d.d. 28-05-2008.
3. Ingekomen en uitgegane stukken.
4. Ons Dorpshuis: wat is er gebeurd en waar
gaat het naar toe?
5. De nadere uitwerking van het verkeersplan.
6. Stand van zaken omtrent het vestigen van een
Aldi.
7. Eerste aanzet voor een dorpsfeest.
8. Rabobank geeft informatiemiddag over geldzaken.
9. Oranjevereniging komt vertellen over hun
activiteiten en plannen.
10. Bestuursmutatie.
11. Informatie van de politie.
Pauze
12. Filmpresentatie “Fizi” over de jeugd en de
samenleving.
13. Rondvraag.
14. Sluiting.

Voorwoord:

”Lastpakken zijn het!”, “ze vernielen alles!” en “waar is de politie?”. Is dat nu echt allemaal waar? De gemeente Schouwen-Duiveland vraagt het zich af en daardoor is er een film gemaakt. Ook onze Nieuwerkerkse jeugd komt daarin voor.

Als dorpsraad proberen we de openbare vergaderingen zoveel mogelijk een actueel thema mee te geven. De vorige keer was dat de ingebruikname van de vernieuwde website, www.dorpsraadnieuwerkerk.nl.

Deze keer willen we stilstaan bij de jeugd. In Nieuwerkerk hebben we daar veel van en die zit gelukkig niet altijd in huis (achter computer of TV) maar gaat ook naar buiten om te spelen of – als ze wat ouder is – om met leeftijdgenoten wat rond te hangen. Kortom, onze jongere dorpsgenoten zoeken mogelijkheden om buiten te zijn. Maar net als in een samenleving binnenshuis, zoals een gezin, kan ook buitenshuis bepaald gedrag van de één irritatie oproepen bij de ander. Dat gebeurt ook in Nieuwerkerk.

Tijdens de openbare vergadering van 12 november 2008 krijgt u een première te zien van de film over de hangjeugd op het eiland. De film met de titel “wij hangjongeren” geeft op een humoristische, maar toch directe manier weer wie, wat en hoe de jeugd van het eiland is. Het Welzijnshuis heeft de film in opdracht van de gemeente gemaakt.

Na afloop van de film wil de dorpsraad graag in discussie over de jeugd op het dorp. En niet alleen met de “ouderen”, maar zeker ook met de jeugd zelf! Aangezien aardig wat Nieuwerkerkse jeugd een rol heeft in de film, zullen ook enkelen van hen aanwezig zijn tijdens de film en na afloop lichten zij ervaringen toe. Niet alleen over de filmopnames maar ook over hoe het is om (hang)jeugd in Nieuwerkerk te zijn!

Het is dus de bedoeling om met elkaar, jeugd en ouderen, in gesprek te gaan. Het gaat erom dat er meer begrip voor elkaar ontstaat. Dat kan alleen als je bereid bent om je over en weer in elkaar te verdiepen. Zonder gesprek, geen begrip! Waarom is er het gedrag zoals dat er is? Waarom heeft een ander er soms last van? Wat kunnen we daar aan doen? Kortom: laten we een en ander eens bespreekbaar maken.

Wij als dorpsraad hopen dat er niet alleen veel jeugd tussen de 14 en 25 jaar naar de vergadering wil komen, maar ook de “oudere” inwoners van Nieuwerkerk. En als u als “oudere” geen klachten hebt over de jeugd, dan willen we dat natuurlijk ook graag horen! Jeugd geeft echt niet alleen overlast maar zorgt ook voor veel plezier en levendigheid. Ook dat geluid is belangrijk!

Vooral tegen de jeugd wil ik zeggen: “Dit is jullie kans! Zorg dat je er bent op 12 november en laat je horen!”

Praten we alleen over de jeugd? Natuurlijk niet. Zie de agenda. Het belooft – met u! – weer een interessante en boeiende vergadering te worden.

Ik wil u tot slot nogmaals attenderen op onze website:www.dorpsraadnieuwerkerk.nl Ook via de website kunt u naar ons reageren, over welk onderwerp dan ook.

Graag tot 12 november 2008 in Ons Dorpshuis!

De voorzitter, Jan vd Berge.