Onderhoud paralelwegen Nieuwerkerk

Geplaatst op: 15 juni 2017 om 11:21 uur

Het onderhoud is noodzakelijk doordat boomwortels de asfaltconstructie kapot drukken dat leidt tot met grote regelmaat uit voeren van reparatiemaatregelen.

Deze reparatie zijn heel duur en gaan ten koste van het comfort en de verkeersveiligheid voor de fietsers.

Het groot onderhoud blijft daarom niet beperkt tot het verwijderen van de boomwortels uit de asfaltconstructie en het overlagen van de bestaande asfaltverharding maar tevens zullen op een aantal plaatsen bomen worden verwijderd, waar

mogelijk worden ook nieuwe bomen teruggeplaatst. De uitvoering zal naar verwachting in 2018/2019 plaats gaan vinden.

Het Buro Ruimte en Groen heeft in samenwerking met Rijkswaterstaat een plan uitgewerkt dat moet voorzien in een structurele oplossing van de problematiek.

Langs de zuidelijke parallelweg staan met name populieren en langs de noordelijke parallelweg met name iepen.

De populieren langs de zuidelijke en noordelijke parallelweg zorgen voor wortelopdruk waardoor met grote regelmaat dure onderhoudsmaatregelen moeten worden uitgevoerd. E e a gaat ook ten koste van het rijcomfort en de fietsveiligheid.

Alle populieren ( 35 stuks) langs de zuidelijke parallelweg zullen worden verwijderd, enkele iepen (13 stuks) aan die zijde kunnen worden gehandhaafd.

Alle populieren (4 stuks) langs de noordelijke parallelweg zullen worden verwijderd, de iepen (22 stuks) aan die zijde kunnen worden gehandhaafd.

Herplant en wortelschermen zijn niet mogelijk omdat er te weinig ruimte is in de bermen.