Nationale Boomfeestdag

Geplaatst op: 22 maart 2009 om 12:00 uur

Bij de rubriek “Foto-album” is een map met Boomplantdag foto’s toegevoegd.

In 1956 ontstond het idee om jaarlijks een Boomplantdag te organiseren, waarbij kinderen hun eigen boom zouden planten. Op 10 april 1957 werd in Apeldoorn de eerste Boomplant(feest)dag gevierd met/door 1.600 kinderen. Ruim 50 jaar later is dat aantal uitgegroeid tot 100.000 kinderen in ruim 79% van de gemeenten en wordt het breder aangepakt dan alleen het planten van eigen boom. Tot op de dag van vandaag is Staatsbosbeheer de moederorganisatie van de Stichting Nationale Boomfeestdag. In deze 50 jaar zijn er meer dan 10 miljoen bomen op de Nationale Boomfeestdag geplant ofwel ruim 6500 voetbalvelden: een substantiele bijdrage aan de CO2-reductie.

Mede hierdoor heeft Stichting Nationale Boomfeestdag in november 2006, als dank voor haar jarenlange inzet om kinderen respect en kennis voor bomen en natuur bij te brengen, de Prins Bernhard Cultuurprijs voor Natuurbehoud-2006 uit handen van Prinses Margriet mogen ontvangen.