Lintje aanvragen voor iemand?

Geplaatst op: 16 juli 2008 om 12:00 uur

Nagenoeg iedereen in zijn omgeving kent wel zo’n duizendpoot die zijn vrije tijd besteedt om maatschappelijk actief te zijn, zonder daar zelf profijt van te hebben. Wilt u zo iemand voordragen voor een Koninklijke onderscheiding, dan wordt u daartoe van harte uitgenodigd. Voor het aanvragen van een Koninklijke onderscheiding moet u met een aantal zaken rekening houden.

• Op tijd aanvragen. Belangrijk is dat u de onderscheiding vroegtijdig aanvraagt. Voor de lintjesregen (daags voor Koninginnedag) van volgend jaar moet uw aanvraag vóór 1 augustus van dit jaar zijn ingediend bij de burgemeester van de woonplaats van de kandidaat. Voor de uitreiking van een lintje bij een speciale gelegenheid moet u uw voorstel tenminste zes maanden van tevoren naar de burgemeester zenden.

• Neem vooraf contact op met de ambtenaar kabinetszaken van de gemeente waar de kandidaat woont, om in grote lijnen na te gaan of de betrokkene door zijn verdiensten inderdaad in aanmerking komt voor een lintje. Hij kan u vertellen wat u moet doen om iemand voor te dragen.

• Voorstel. Wilt u iemand voordragen dan moet u een hiervoor een voorstel maken. Het voorstel moet de naw-gegevens bevatten van de kandidaat plus een korte levensbeschrijving. In uw voorstel moet u uiteraard ook motiveren waarom u de betrokkene wil voordragen voor een Koninklijke onderscheiding. In uw motivatie moet u een antwoord geven op vragen als; welke activiteiten verricht de kandidaat, waarom zijn de verdiensten zo bijzonder, wat is het belang ervan voor de samenleving, in welke perioden is de kandidaat actief geweest, is de kandidaat lokaal, regionaal, landelijk of internationaal actief en is er sprake van een vergoeding van deze activiteiten. Het voorstel moet eveneens door derden ondersteund worden. Een voorstelformulier kunt u aanvragen bij de medewerker kabinetszaken.

• Advies. Op basis van de voorstellen brengt de burgemeester advies uit. Is dit advies positief dan kan er ook een suggestie worden gedaan over de hoogte van de onderscheiding. Ook de Commissaris van de Koningin oordeelt over de voordracht, die vervolgens wordt voorgelegd aan het Kapittel voor de Civiele Orden, dat eveneens advies uitbrengt. Is het eindoordeel van de minister ook positief dan wordt de Koninklijke onderscheiding bij Koninklijk besluit verleend. De burgemeester informeert u over de uitkomst van het voorstel.

• Heeft u nog vragen over het aanvragen van een Koninklijke onderscheiding, neem dan contact op met de medewerkster kabinetszaken, N. Dorst (op maandag, donderdag en op vrijdagochtend). Zij is telefonisch bereikbaar via nummer 0111- 452168 of via email nannie.dorst@schouwen-duiveland.nl