Laat ze niet verzuipen

Geplaatst op: 25 februari 2013 om 12:00 uur

Vanuit de dorpsraad Nieuwerkerk is het bewustwordingsproject Aanpak Per Kern (APK) de lokale uitvoering van de Zeeuwse campagne LAAT ZE NIET VERZUIPEN opgepakt. In samenwerking met CJG Schouwen Duiveland en het Welzijnshuis.
Dit houd in dat er een actie periode plaats vindt vanaf 29 april t/m 22 juni 2013 in Nieuwerkerk. Op verschillende manieren worden de gevaren van alcoholgebruik op te jonge leeftijd bij u, en bij de jongeren onder de aandacht gebracht. Zijn er verenigingen die zich in het zonlicht willen zetten met een actie? Op deze manier kunt u ook leden werven of geld inzamelen. Misschien heeft u ook een idee hoe we dit kunnen combineren? Wij staan er open voor en kunnen evt. ideeën aangeven. Er is een budget voor acties beschikbaar! Ook ouders of jongeren mogen hun acties indienen via de dorpsraad of welzijnshuis. Dit kan tot 31 Maart.
Net als in de rest van Nederland drinken de Zeeuwse jongeren teveel, te vaak en al op veel te jonge leeftijd. Alcohol is bijzonder schadelijk voor de gezondheid en remt de ontwikkeling van de hersenen vooral als je in de groei bent. Daarom is het drinken van alcohol onder de 16 jaar zeer onverstandig. Maar ook boven de 16 jaar moeten we voorzichtig zijn met alcohol omdat de hersenen zich tot het 23e levensjaar blijft ontwikkelen. Hoe eerder jongeren beginnen met drinken, hoe groter de kans dat ze later verslaafd raken.
Dit project wordt per dorpskern uitgevoerd d.m.v. fairs, feestjes en andere leuke acties.
Voor feiten en tips kunt u ook informatie vinden op www.LZNVZ.nl. Kijk voor het lokale programma op de website van de dorpsraad, op de t.v. bij de C1000 en in het dorpskrantje. Dit programma word begin april kenbaar gemaakt. Of informeer bij het welzijnshuis; j.vanas@hetwelzijnshuis.nl/0111-453444