Hoe hoog stond het water toen in 1953 in het dorp?

Geplaatst op: 25 september 2008 om 12:00 uur

Markeringsbordjes geven dit nu aan op 25 verschillende plaatsen in het dorp. Het is en blijft namelijk een veelgestelde vraag in het dorp. Nu kunnen veel ouders of ouderen vertellen hoe hoog het water heeft gestaan, maar wat als die ouders of ouderen er straks niet meer zijn. Wie gaat dan die vraag beantwoorden?

Huib Kesteloo is gegevens gaan verzamelen over waar en hoe hoog het water heeft gestaan in Nieuwerkerk. Uiteindelijk heeft hij dit verwerkt in een plattegrond van het dorp. Huib Kesteloo heeft samen met Leen van de Cingel de waterhoogtes letterlijk vastgelegd en gemarkeerd.

Er zijn ca. 25 markeringsbordjes van de waterhoogten in 1953 (zoals hieronder op de foto) geplaatst op diverse plaatsen in het dorp aan huizen, hoeken van straten en op kerken. Op deze manier heeft Huib Kesteloo de vraag hierover voor lange tijd met deze markeringsbordjes vastgelegd.

...