Herdenking Watersnoodramp 1953

Geplaatst op: 20 januari 2011 om 12:00 uur

Dinsdag 1 februari wordt de Watersnoodramp herdacht op de begraafplaats aan de Burg. Van Veenstraat, aanvang 13.30 uur.

Geachte inwoners van Nieuwerkerk.
Ook dit jaar weer samen gedenken en herdenken. Samen met de jeugd, kinderen van de oudste groepen van de basisscholen van Nieuwerkerk. Samen met mensen van de generatie van “na de ramp” en met degenen die de ramp aan den lijve hebben meegemaakt. Denken aan wat er in die vreselijke nacht van 1 februari 1953 , nu alweer achtenvijftig jaar geleden, gebeurde. Herdenken van diegenen die in dit verwoestende natuurgeweld het leven lieten, het leven moesten laten. Náást degenen staan die hierdoor zo plotseling geliefden moesten afstaan.
Het natuurgeweld, de verwoestende kracht van de ons omringende zee, heeft in 1953 een zowel letterlijk als figuurlijk gescheurde en verscheurde dorpsgemeenschap veroorzaakt. Maar na de ramp ook weer gezamenlijk verder gaan, met de littekens in het dorp, in de gezinnen en in de zielen. Het “leven” weer oppakken. Vaak vraag je jezelf af: “Hoe hebben de mensen het gekund?”
Nu, in 2011, ook gezamenlijk hieraan denken. Herdenken maar ook verder gaan, als gemeenschap, “na de ramp”. Bij velen de littekens nog voelend, bij anderen de indrukken van de verhalen over deze verschrikkelijke gebeurtenis. En bij allen in het besef in welke gemeenschap we wonen, namelijk het Nieuwerkerk van “na de ramp”. Een dorp waar het leven doorging maar waar diezelfde gemeenschap ook keer op keer weer geconfronteerd werd met gezinnen en families die zo plotseling een leven moesten afstaan.
2011: Als gemeenschap gedenken en herdenken.

Jan van den Berge

Programma
 13.00 uur: verzamelen genodigden, belangstellenden en schoolkinderen in “Ons Dorpshuis”
 13.25 uur: vertrek naar de begraafplaats