Dorpsraad overlegvergadering van 19-9-2008

Geplaatst op: 19 september 2008 om 12:00 uur

Een volle agenda, zeker zo de eerste vergadering van het nieuwe winterseizoen. Hieronder een grove uitwerking van wat er uit de vergadering is gekomen…

Er waren een paar reacties op onze website:
*Een verzoek voor het voordragen van een lintje.
De dorpsraad wil hierin wel ondersteunen, maar het niet gaan aanvragen!
En, als er een lintje aangevraagd gaat worden, moet dit niet gaan over één ding wat de betreffende persoon lang heeft gedaan, maar over meerdere zaken die hij/zij in het leven heeft gedaan voor de gemeenschap.
*Een klacht over hangjongeren
Er is een mail naar de politie gegaan, maar daar hebben we tot nu toe geen
reactie op gehad.
We willen ook in gesprek gaan met de jongeren zelf. Ook zij zullen gehoord worden. Het hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn om tot een redelijke oplossing te komen misschien.

Dhr. Hoekstra van de Rabobank vertelde over het programma wat de bank heeft ontwikkeld voor ouderen. Ze begrijpen dat ouderen moeite kunnen hebben met alle automatisering. Hij noemde zelfs een voorbeeld van ouderen die heel sober moesten leven van hun A.O.W., terwijl ze wél een afbetaald eigen huis hadden. Volgens dhr. Hoekstra hóeven ze het helemaal niet zo krap te hebben, ze kunnen met de waarde van hun huis heel veel doen! Zo zouden ze per maand meer geld in handen krijgen. Vaak weten ouderen hun mogelijkheden niet, of begrijpen het niet.
Dit was maar één voorbeeld, maar er waren er nog veel meer.
Er komt een voorlichtingsmiddag voor ouderen waar dhr. Hoekstra veel dingen wil beantwoorden en uit wil leggen.
Hierover komt nog nader bericht.

” Dhr. Sterenborg” van de politie Schouwen-Duiveland, vertelde dat men bij de politie eigenlijk geen klachten had over en uit Nieuwerkerk. Het is heel erg rustig gelukkig. Het zou mooi zijn als we dat zó zouden kunnen houden.”

Wat betreft de kandidatenlijst is er de volgende mededeling: Dhr. Van de Hoek heeft aangegeven dat hij wil aftreden. Dus daar is een vacature!!!

Er kwam een verzoek binnen om een straatspeeldag te organiseren. Maar nogmaals: De dorpsraad wil hélpen, maar niet organiseren. Maar het is wel een leuk idee! Wie zou dit willen opzetten?

Wat betreft de Aldi: dit zit nog steeds in de molen. De Gemeente heeft beloofd hier haast achter te zetten. We hopen nog steeds dat het in “het gat van Nieuwerkerk” gerealiseerd kan worden ( plan “de Stolp”)

Dorpsvisie/Dorpsplan: hierover gaan we rond 22 september weer apart vergaderen. We nodigen dhr. Pierre Ruysenaars hierbij uit.

Verder hebben ook nog gesproken over de invulling van de openbare vergadering op 12 november.
We kwamen al pratend op een (volgens ons) goede invulling,
Vóór de pauze – het algemene gedeelte.
Ná de pauze – de film “Hangjongeren”
En hierbij nodigen wij vooral ook veel jongeren uit om samen met ons, n.a.v. de film een discussie aan te gaan. We hopen dat onze jongeren deze kans aangrijpen om deze avond, maar ook misschien in een vervolgvergadering, met ons te willen nadenken over alle vragen, problemen en irritaties die er van alle kanten zijn. Óók bij de jongeren zélf!