BRIEF aan de gemeente over ALDI

Geplaatst op: 17 mei 2008 om 12:00 uur

Grote verkeersproblemen worden verwacht wanneer de Aldi zich zal vestigen in Nieuwerkerk.

Hieronder de brief zoals die is verstuurd:

Aan de voorzitter en de leden van de gemeenteraad van Schouwen-Duiveland
Postbus 5555
4300 JA ZIERIKZEE

Nieuwerkerk, 3 april 2008
Onderwerp: mogelijke vestiging ALDI supermarkt nabij Nieuwerkerk

Geachte voorzitter en leden van de gemeenteraad,
Tijdens de vergadering van de commissie Openbare Ruimte afgelopen maandag, 31 maart 2008, sprak ondergetekende namens de dorpsraad Nieuwerkerk e.o. zijn zorg uit over het voornemen van ALDI om zich te vestigen in het pand van voorheen Meubelrama langs de Rijksweg N59. Het is overbodig deze uitgesproken zorg hier weer te herhalen, temeer daar we dat ook al hebben gedaan in onze brief van 30 januari 2008.

Naar aanleiding van de inspreekreactie en de discussie die daarop volgde in de commissie, vroeg onder andere uw lid de heer C.L.M. van den Berge aan mij of de dorpsraad ook contact had gezocht met Rijkswaterstaat. Dit, zo gaf ik daarop te kennen, had de dorpsraad niet gedaan. Ik heb echter ook meteen aangegeven dat wij zeker bereid waren dit te doen. Vandaag (donderdag 3 april 2008) heb ik mede namens Veilig Verkeer Nederland, afdeling Schouwen-Duiveland telefonisch contact gehad met Rijkswaterstaat en ik heb gevraagd of wij een gesprek konden hebben over de voorgenomen ALDI-vestiging in het pand van Meubelrama en onze zorg daarbij. Dit was volgens de vertegenwoordiger van Rijkswaterstaat niet echt zinvol. Ook zij kenden intussen onze zorg en die van Veilig Verkeer Nederland, afdeling Schouwen-Duiveland, en wij zijn het alle roerend eens: vestiging van ALDI in het pand van Meubelrama is een regelrechte ramp.

De verkeersveiligheid is absoluut in gevaar, de parallelweg is volstrekt niet geschikt voor de optredende verkeersintensiteit en het bijbehorende zware vrachtverkeer van de bevoorrading. De combinatie met het landbouwverkeer en het overige langzaam verkeer (en daarvoor is de parallelweg aangelegd en bedoeld!) is funest.

Rijkswaterstaat verwees ook naar een gesprek met de gemeente van ongeveer anderhalf (1½) jaar geleden, toen een vergelijkbare vestiging aan de orde was c.q. leek te komen. De gemeente Schouwen-Duiveland was hierbij zowel bestuurlijk als ambtelijk vertegenwoordigd. De aan tafel zittende overheden waren het erover eens dat dit een even ongewenste situatie was als die nu dreigt. Ook toen kon de gemeente op basis van het vigerende bestemmingsplan haar medewerking niet weigeren.

Er zijn over en weer afspraken gemaakt, aldus Rijkswaterstaat, om te proberen de zaak in ieder geval zo veilig mogelijk te maken. Rijkswaterstaat nam daarom op zich om zogeheten doorgroeistenen aan te leggen aan weerszijden van de parallelweg om zodoende de weg – weliswaar provisorisch, maar toch! – iets te verbreden. Zij heeft zich aan de afspraak gehouden, de stenen zijn afgelopen najaar aangelegd. Ook de gemeente zou iets hebben toegezegd, maar voor zover nu is na te gaan heeft zij die belofte nog geen gestand gedaan. Wat deze belofte was, is mij onbekend. Het leek me ook niet aan de dorpsraad om dat te vragen, maar aan de gemeenteraad om dit vanuit zijn taak als controleur van het college van burgemeester en wethouders na te gaan.

Het is opvallend dat het contact met Rijkswaterstaat als beheerder van de parallelweg tot nu toe, bij de aan de orde zijnde mogelijke vestiging van ALDI, zich beperkt heeft tot één enkel ambtelijk telefoontje vanuit de gemeente naar Rijkswaterstaat met de melding: er is weer een supermarkt die zich wil vestigen, ze zullen jullie wel benaderen voor overleg. Wie schetst mijn verbazing toen ik vanmiddag vernam dat noch ALDI, noch de projectontwikkelaar ook maar één enkele keer contact heeft gezocht met Rijkswaterstaat. Totaal niet, nul komma niks, noppes!

Zoals gezegd is Rijkswaterstaat het volledig met ons en met Veilig Verkeer Nederland eens dat (verkeers-)maatregelen onontkoombaar zijn. Op mijn vraag aan welke maatregelen werd gedacht, was het antwoord dat geen enkele maatregel werd uitgesloten! Nogmaals: geen enkele! Ik laat het aan uw fantasie en voorstellingsvermogen over, hoe ver een dergelijke maatregel kan gaan, wanneer de veiligheid van langzaam verkeer als fietsers en wandelaars in het geding is als gevolg van een veelheid van auto’s en vrachtauto’s. Hoe waarborg je die veiligheid dan het beste?

Voorzitter, leden van de gemeenteraad, wij hebben uw handschoen om te gaan praten met Rijkswaterstaat opgepakt. Het vorenstaande is een relaas van een telefoongesprek dat uitblonk in helderheid. Het spreekt voor zich dat wij nu van u als gemeenteraad actie en doortastendheid verwachten. De dorpsraad Nieuwerkerk e.o. en Veilig Verkeer Nederland, afdeling Schouwen-Duiveland zien hier reikhalzend naar uit.

Hoogachtend,
Namens de dorpsraad Nieuwerkerk e.o.

A.J. Schiettekatte,
Wnd. Secretaris.