Aankondiging afscheid

Geplaatst op: 1 januari 2010 om 12:00 uur

Als dorpsraad lid van het eerste uur ga ik na 12 jaar stoppen.
Ik ben toe aan een nieuwe uitdaging. Die uitdaging gaat ingevuld worden door me op een andere manier in te gaan zetten voor ons dorp.
Sinds 1 december van het afgelopen jaar help ik mee aan de voorbereiding van het jubileumfeest voor het 777 jarig bestaan van Nieuwerkerk. Inmiddels ben ik beoogd secretaris voor de op te richten stichting “Nieuwerkerk Bruist!
Alles overziend na die 12 jaar kijk ik terug op vele hoogtepunten en ook wel enkele dieptepunten. Om nog eens enkele dingen aan u in herinnering te brengen:

Het helpen realiseren van het openhouden van ons zwembad De Dolfijn. Na herindeling wilde de gemeente gaan bezuinigen. Dan wordt al snel berekend dat een zwembad een enorme kostenpost met zich meebrengt. Als je er dan al 1 hebt, kun je best een kleiner bad sluiten. Dachten ze bij de gemeente. Deze dorpsgemeenschap dacht daar anders over en heeft met succes een protestactie gehouden en de raad van deze gemeente haalde bakzeil.

Kunt u zich nog herinneren dat deze dorpsraad, samen die van Ouwerkerk een hulpactie gestart is om de vuurwerpramp in Enschede financieel te ondersteunen?
Enschede had Nieuwerkerk en Ouwerkerk immers na de Watersnoodramp ook financieel gesteund, dus konden we nu als dorpen wat terug doen voor hen.

Na 5 jaar te functioneren als dorpsraad hebben we meegeholpen aan een tweede reddingsactie voor ons zwembad.
De gemeente was ten tweede malen voornemens om alsnog de subsidiekraan dicht te draaien. Dit zou automatisch geleid hebben tot het moeten sluiten van ons zwembad.
Ook toen is er een enorme actie op touw gezet. Het draait nu al tien jaar op vrijwilligers. Dat is nog steeds een compliment waard aan allen in ons dorp die ertoe bijdragen dat het zwembad blijft draaien.

We hebben een bijdrage geleverd om het gevoel van de veiligheid op straat te verbeteren.
Via een verlichtingsplan, samen met de gemeente en nutsbedrijf Delta ervoor gezorgd dat er meer lantaarnpalen geplaatst zijn, waardoor er in de donkere uren een nog veiliger gevoel is ontstaan.

Jaren heeft de dorpsraad, samen met de gemeente gewerkt aan een verkeersplan. Dit heeft er de vorige zomer toe geleid dat de busabri naar een veiligere locatie is verplaatst.
Het verkeersplan heeft er ook toe geleid dat de slalomheuvels aan het begin van ons dorp op de Stolweg vervangen zijn door door drie snelheidsremmende drempels.

Een dieptepunt was in de zomer van 2009 het noodlottig ongeval van een fietsertje die woonachtig was in onze dorpskern en in het aangrenzende poldergebied op de Stolpweg verongelukte.
Het heeft er nu wel toe geleid dat er intensief gesproken wordt om een gescheiden fietspad van Nieuwerkerk tot aan Dreischor te realiseren.

Omdat ik communicatie met u als dorpsraadlid altijd belangrijk gevonden heb. Is in eerste instantie acht jaar terug een website ontwikkeld. Die website heeft in 2008 een opfrissing ondergaan. Daarvan is de huidige website het resultaat.
De website heeft ook al vele reacties van u opgeleverd, waardoor de dorpsraad mede met u heeft kunnen bijdragen om de leefbaarheid van ons dorp op een nog hoger peil te krijgen. Blijf ons alstublieft infomeren over mogelijke verbeterpunten.

Persoonlijk heb ik me door de jaren heen, samen met andere dorpsraden ingezet om te komen tot een betere communicatie tussen de ambtenaren, het college en de gemeenteraad van Schouwen-Duiveland enerzijds en de dorpsraden anderzijds. Uiteindelijk heeft er in 2008 een communicatie verbetertraject plaats gevonden, dat geleid heeft tot nog duidelijkere afspraken tussen betrokken partijen.

In 2008 mocht ik ook meehelpen met de aanzet van een toekomstvisie. Dit resulteerde in groepen vrijwilligers die tijdens een traject van Nieuwerkerk kijkt vooruit, diverse plannen op een rijtje wisten te zetten.
Die plannen zijn samen met proffesionele krachten van Zeeuwland, het Welzijnshuis en door Moveo het afgelopen najaar verder uitgewerkt en zullen op de openbare vergadering van 6 januari 2010 aan de dorpsraad en aan u gepresenteerd worden.
Komt allen kijken op 6 januari naar dit geweldige resultaat. Helpen een toekomstplan voor Nieuwerkerk te maken, is niet niets!

Het toekomstplan ligt klaar als leidraad voor de dorpsraad als een dorpsvisie, waardoor er voor vele jaren werk zal zijn voor de dorpsraad om diverse plannen te verwezenlijken.
Dit toekomstplan zie ik persoonlijk als een hoogtepunt en een eindpunt.

Na zo’n hoogtepunt wordt het tijd om plaats te maken voor een nieuw persoon met weer een andere visie en benadering om zaken te helpen verbeteren ten behoeve van ons dorp.

Het is overigens ook noodzaak om regelmatig nieuwe bestuursleden aan de dorpsraad toe te voegen en van bestuursleden afscheid te nemen. Dit houdt een dorpsraad scherp.
Na het lezen van een bovenstaand stukje geschiedenis, van zo maar een greep wat er zoal kan geschiedden door een dorpsraad, heeft u misschien interesse gekregen om iets voor ons dorp te mogen betekenen? Benadert u ons dan alstublieft.

Dit alles opsommend mag ik in ieder geval met een goed gevoel deze geweldige periode af gaan sluiten.
Ik heb met vier voorzitters, twee penningmeesters en een groot aantal dorpsraadleden mogen samenwerken, waarvoor dank.
We hebben altijd samen op een opbouwende manier de zaken aangepakt. Soms werd het geduld om zaken op te lossen, wel eens op de proef gesteld. Maar we hebben altijd in ons achterhoofd gehouden dat het eindresultaat telt! Daar hebben we ons altijd voor ingezet en daar zal de dorpsraad zich altijd voor in blijven zetten.

Ik wil u alvast bedanken voor het jaren gegunde vertrouwen in me en wens u nog veel gezonde en mooie jaren toe in ons dorp.

De vriendelijke groeten,

Jan Peter Niemantsverdriet