Grote opkomst van de openbare vergadering

Geplaatst op: 21 november 2009 om 12:00 uur

Afgelopen donderdag werd door deze dorpsraad een openbare vergadering belegd.
Er waren diverse interessante onderwerpen te behandelen die onze kern aangaan.
Zoals gewoonlijk kwam de districtscommandant van de politie van onze regio vertellen wat er zoal aan zaken gepasseerd zijn op of rond Nieuwerkerk. Dan komt het tragische ongeval op de Stolpweg ter spraken. De brand van de drie vrachtauto’s op het industrieterrein wordt iets over verteld. Er wordt aangegeven dat er heel veel inbraken gepleegd worden op de eilanden, maar gelukkig nog niet in ons dorp.
De politie commandant verzoekt ons dringend om eventuele informatieve zaken die de politie zou moeten weten aan hem door te geven. Elke tip of informatie kan waardevol om zaken die lopen te bespoedigen of op te lossen.
De burgemeester heeft zich in een toespraak aan ons uitgebreid voorgesteld. Hij was meer dan een half uur aan het woord. Hij beloofde ons een productief tijdperk als burgemeester toe. Hij legde zijn rol uit als burgemeester en de rol als burgervader.
Zijn doel zal zijn bestuurlijke knopen door te hakken en als gemeentelijke uitstraling nog betrouwbaarder over te durven komen.
De directeur van Zeeuwland kwam uitleggen wat er zoal aan het huurbeleid veranderd is. Enkele mensen toonde zichtbaar hun verontwaardiging dat het nu ook mogelijk is voor jongeren om zich tussen ouderen te kunnen vestigen. Diverse ouderen hebben er zichtbaar moeite mee dat twee grote uit elkaar liggende leeftijdscategorien vrijwel naast elkaar door het leven moeten gaan.
De afdelingschef van gemeentewerkplaats, district oost kwam zich voorstellen. Hij legde o.a. aan ons uit wat er zoal te gebeuren staat in de komende maanden in onze kern.
Er zullen straten herstraat worden, er worden plantsoenen anders aangelegd, zodat ze minder onderhoud opleveren. Er zullen nieuwe stukken van gras worden voorzien.
De heuvel bij de schietbaan zal waarschijnlijk in het eerste kwartaal van 2010 een ander aanzien krijgen.
Daarna werd uitvoerig uitgelegd dat in het oude gemeentehuis zorgwoningen zullen worden ontwikkeld. Er zal als alles spoedig verloopt op twee verdiepingen slaapkamers komen en ook twee leefruimten. Elke kamer krijgt zijn eigen sanitaire voorziening. Uiteindelijk zal er plaats zijn voor 18 bedden. Men rekent erop dat de eerste client aan het einde van 2010 zijn intrek neemt. Het zal voornamelijk het type mensen zijn die problemen hebben met dementie.
Het gat van Nieuwerkerk kon op het moment van de vergadering nog weinig nieuws over worden verteld. Men schijnt nog steeds als projectontwikkelaar met de gemeente te onderhandelen of en wanneer er een Aldi komt. Wordt vervolgd.
Uiteindelijk werd de vergadering door 85 personen opgeluisterd. Dat is voor deze dorpsraad een redelijk normale opkomst voor dergelike vergaderingen in onze kern.