De intocht van Sint Nicolaas heeft plaatsgevonden

Geplaatst op: 21 november 2009 om 12:00 uur

Sinterklaas kwam per helicopter aan op ons voetbalveld om vanaf daar zijn weg te vervolgen door het dorp.

De herkomst van de Sint is volgens de huidige traditie niet langer Klein-Azië, maar Spanje. Sint Nicolaas is geboren in Patara (Lycië) dat tegenwoordig in Turkije ligt, maar in het jaar 280 bij het toenmalige Byzantijnse Rijk hoorde. Later werd hij als Lyciër bisschop van Myra, de hoofdstad van Lycië, en nam o.a. deel aan het Grieks(talig)e Concilie van Niceae. Hij stierf op 6 december 342. Na de inval van de moslims in het gebied, werden de stoffelijke resten van de heilige naar Bari gebracht, in het deel van Napels, waar de latere Keizer Karel V koning zou worden. Filips II, zijn zoon, zou de Nederlanden erven, Spanje én de Beide Siciliën. Vandaar de verwarring dat de Sint uit Spanje zou komen. Sindsdien is Sint Nicolaas algemeen de patroon van de zeevaart. Sinterklaas arriveert in Nederland per stoomboot, wat niet verwonderlijk is: de historische banden van Spanje met de Nederlanden zijn bekend.