Bouw ‘plan Agthoven’ gereed

Geplaatst op: 21 mei 2008 om 12:00 uur

Agthoven: historie, ideevorming, voorbereiding, uitvoering en bewoning

In de loop van 2005 kwam een makelaar vanuit Vierpolders met een uitnodiging voor een informatieavond over een schetsplan in de Weststraat, op de locatie waar eerst jarenlang een couturier heeft gestaan en waar later een opslagfunctie was van een lokale meubelwinkel. In de loop van de jaren is het pand leeg komen te staan en het was zeker geen sierraad voor ons dorp.

Plan krijgt vorm
De eerste uitnodiging was bedoeld voor de direct omwonenden, ge?nteresseerde raadsleden, de verantwoordelijke wethouder en de dorpsraad. Tijdens deze avond werd gevraagd of er interesse en behoefte was in enigszins betaalbare appartementen in Nieuwerkerk. Het plan was om het leegstaande pand te slopen en in plaats daarvan twee naast elkaar staande ?luxe boerenschuren? te bouwen. Hierin wilde de makelaar ruim 20 appartementen ontwikkelen, verdeeld over drie verdiepingen. Voor Nieuwerkerkse begrippen eigenlijk hoogbouw en dat was even slikken! De begeleidende makelaar stelde voor om het plan de naam Agthoven te geven, naar een familie die ooit het stuk grond in bezit had en dit verhuurde. Met deze historische vingerwijzing kon iedereen instemmen. De eerste hobbel was genomen!

Enkele bezwaren..
Vanuit de aanwezigen kwamen niet al te veel kritische geluiden op het plan inhoudelijk. De enige ?bezwaren? die te horen waren, betrof het plan om de twee gebouwen naast elkaar te zetten. Dit betekende dat de nieuwe bewoners vanuit sommige appartementen in de tuin van de buren zouden kunnen kijken, waardoor de privacy werd geschaad. Een ander nadeel van de situering was het schaduweffect op de tuin van een aangrenzende woning. Aan het eind van de avond werd de makelaar dan ook naar huis gestuurd met de opdracht om het westelijke gebouw haaks op het andere te plaatsen en bovendien zo ver mogelijk naar achteren, dus naar het noorden.

Plan Agthoven

Tijdens de 2e informatieavond werd al een mooi schetsvoorstel getoond. Op wat details na, werd hiermee eigenlijk door iedereen ingestemd. Het jaar 2006 werd grotendeels gebruikt voor het maken van detailtekeningen, het optimaliseren van bouwkundige zaken en overleg met de welstandcommissie. Ook werd er in goed overleg met de direct omwonenden en de dorpsraad een uitstekende oplossing gevonden voor de ontsluiting en het parkeren van de auto?s van bewoners en hun bezoekers. Door deze zorgvuldige voorbereiding waren de formele procedures voor vrijstelling van het bestemmingsplan en de bouwvergunning een fluitje van een cent. Het resultaat was dan ook dat het leegstaande pand in het laatste kwartaal van 2006 werd gesloopt, waarna het perceel bouwrijp kon worden gemaakt. Begin 2007 volgde de feestelijke eerste paal, geslagen door de vakwethouder, de heer R.J. van der Wekken, samen met een goedgelijkende ?nep-Maxima?. De bouw kon beginnen!

Het bouwen kon beginnen..
De nieuwbouw vorderde snel. De grote gebouwen werden in rap tempo opgetrokken en nog voor de winter van 2007 / 2008 was alles wind- en waterdicht. Het voorjaar van 2008 werd benut voor de afwerking en het resultaat was dat al in april 2008 de eerste bewoners hun intrek konden nemen in het nieuwe Agthoven. Het is een prachtig staaltje van inbreiding en een schoolvoorbeeld van hoe goede voorbereiding, met veel aandacht voor communicatie en wederzijds begrip, garant kan staan voor een snelle vergunningprocedure. Het is een compliment waard aan de projectontwikkelaar en de betrokken makelaars. Een bijkomend effect van Agthoven is dat de doorstroming van de Nieuwerkerkse woningvoorraad is bevorderd. Op het moment van schrijven (eind mei 2008) staan er nog slechts enkele appartementen te koop.